
Tak nás okradli… aneb kamera na prodejně
Protože se u nás na prodejně pohybuje velké množství lidí, myslíme na prevenci krádeží a tak telefon, platební terminál a další hodnotné věci nikdy nenecháváme jen tak na pultu. Dávají se za něj na poličku. A šuplík s penězi je vždy zavřený.
Že někteří lidé přijdou ke květinám vystaveným před prodejnou, prohlíží si je, po očku nakukují do prodejny a ve správném okamžiku s květinou v ruce zrychlí krok, na to jsme si už skoro "zvykli". Jedno jsme ale přece jen podcenili...

Stalo se to nedávno. V prodejně nebylo danou chvíli nijak rušno a tak se kolegyně pustila do zalévání květin; nejprve uvnitř, pak venku. Když se vracela zpět, z prodejny zrovna vyšel pán a říká: "Nic mě nezaujalo, nic jsem si nevybral..." A jde pryč. Kolegyně se vrací za pult, něco se jí nezdá a tak začíná s kontrolou. Mobily na místě, její kabelka na místě, platební terminál v pořádku, ale... z pokladny zmizely tisícovky. Tři. Rychle vybíhá ven a volá: "Zloděj!". Muž se samozřejmě vylekal a začal utíkat. Bohužel ho nedohnala.
Co jsme si z toho odnesli?
Zamykáme prodejnu. Kdykoli se byť i na dva metry před ni vzdálíme.
Snažíme se nemít velkou hotovost v pokladně. I když to není vždy možné (platíme za zboží dodavatelům, kteří k nám jezdí prakticky obden).
Aby to vůbec policie začala řešit, musí být škoda vyšší než 10 000 Kč. Ano, bývalo to 5 000 Kč. Tato hranice se ale zvýšila na 10 000 Kč v roce 2020.
Pořídili jsme kameru, která zabírá prostor u pultu uvnitř prodejny. Ukládá záznam a ten se po určitém čase sám smaže (reálně nám stačí záznam na pár dnů).
A uvědomili jsme si, že se taková situace jednou za čas prostě stát může. Na nás je, abychom všemi opatřeními minimalizovali škody.
Jak to je s kamerou na prodejně?
Umístit kameru na prodejnu není tak jednoduché, jak se zdá. Pořizování záznamů podléhá zákonu na ochranu osobních údajů (GDPR). Vysvětlující článek k tématu najdete na stránkách Úřadu na ochranu osobních údajů.
Zjednodušeně řečeno, k umístění kamerového systému musíte mít oprávněný důvod - v našem případě jde např. o ochranu majetku před poškozením nebo krádeží. Kamery je navíc možno použít zásadně v případě, kdy sledovaného účelu nelze účinně dosáhnout jinou cestou (např. lepším zabezpečením majetku).
Pozor! Data musíte shromažďovat jen v nezbytně nutném rozsahu a záznamy z kamery nesmíte využívat jinak (např. nahrávat na Youtube, živě vysílat, ukazovat známým...), než jen a pouze v souvislosti se zjištěním události, např. krádeže na prodejně, která poškozuje vaše zájmy. Uchování dat je třeba zabezpečit tak, aby nedošlo k jejich neoprávněnému zpracování.
Než se proto rozhodnete kameru pořídit, vše si dobře nastudujte. Pokud máte zaměstnance, myslete na dodržení pracovněprávních předpisů, abyste nenarušovali jejich soukromí na pracovišti. A určitě nezapomeňte zákazníky informovat o monitorování prostoru. Vhodnou formou je cedulka nebo jiné podobné upozornění před vstupem do prodejny.
Naše technika
Pořídili jsme si kameru TP-LINK Tapo C210. Je připojená k Wi-Fi síti a jednotlivé záznamy se kvůli větší bezpečnosti ukládají do cloudu (i pro případ, že by někdo odnesl celou kameru). Ukládání do cloudu je již za příplatek, služba Tapo care stojí pro jednu kameru 799 Kč ročně (záznam lze ukládat taky na paměťovou kartu v kameře, pak se tento poplatek neplatí).
Do záznamu jsme přidali časové razítko (datum a čas) a máme i dvoustupňové ověření pro přihlášení. Přímo v aplikaci je navíc možné nastavit zasílání upozornění na mobil - pokud kamera ve vybraném čase detekuje pohyb; třeba v noci a o víkendu.
Cena za kameru mi přijde v pohodě (dá se pořídit za cca 900 Kč), cena za ukládání do cloudu už moc ne. Nicméně jsem na trhu nenašel jiné podobně jednoduché, levné a funkční zařízení.
Pokud o nějakém víte, napište nám do komentářů!