
Jak jsme vyřešili přehrávání hudby v naší prodejně?
Když jsme přemýšleli, jak odlišit naši prodejnu, jednou z věcí byla hudba. Chtěli jsme mít na pozadí muziku, která není stokrát oposlouchaná z rádií, ale zároveň se lidem (i nám) bude líbit. Nejdříve jsme uvažovali nad netradičním playlistem ze Spotify nebo YouTube Music. A protože jsem autorem knížek (nejen) o kontrolách, se kterými se podnikatelé setkávají, věděl jsem, že je potřeba myslet na licenční poplatky. Jak jsem psal...
Pokud rádio nebo televizi umístíte do provozovny, kde je mohou poslouchat také vaši zákazníci, vzniká vám povinnost uhradit i licenční odměnu. A tady už se o slovo hlásí Ochranný svaz autorský.
A nyní pozor!
Provozovatelé si často myslí, že když už si platí hudbu na Spotify, Youtube, Apple, či něčem podobném, tak se na ně poplatky nevztahují. Opak je bohužel pravdou:
Podle licenčních podmínek můžete hudbu z těchto služeb pouštět jen pro osobní účely. Komerční využití, např. přehrávání v obchodě nebo restauraci, je zakázáno. O nelegálně stažené hudbě ani nemluvě. Pokud tedy chcete zákazníkům vaší provozovny pouštět hudbu např. ze svého Spotify účtu, licenčnímu poplatku pro OSA se nevyhnete - bez ohledu na to, jestli máte bezplatnou, nebo prémiovou (placenou) verzi této online služby.
Na webu OSA si tedy počítám výši poplatků a jdu do kolen - chtějí pětistovku za měsíc (plus náklady na Spotify/Youtube)! To mi za naši malou prodejnu přijde jako ustřelená cena. Naštěstí vím, že existuje hudba, za kterou se licenční poplatky platit nemusí.
Ještě před pár lety byl výběr docela omezený, ale dnes už je trh jinde. Nakonec jsme ze všech možností vybrali Jamendo In-store radio. Cenově totiž vychází úplně skvěle - pro prodejny do 50 m2 je to cca 120 Kč měsíčně. A v ceně máte vše: hudbu, "licenci" i mobilní aplikaci na přehrávání. Prodejny do 100 m2 pak stojí 196 Kč. A na 14 dní jej lze vyzkoušet zdarma. Perfektní!
Jak to teď u nás s hudbou vypadá?

Na prodejně máme reproduktor JBL Charge (přičemž by nám stačila menší verze Flip), ten je trvale zapojený do zásuvky, na telefonu v prodejně je nainstalována aplikace (pro Android, existuje i pro Apple) a telefon je přes Bluetooth spárován s reproduktorem. Z 27 různých žánrů, které Jamendo nabízí, jich využíváme cca 10. A samozřejmě nesmím zapomenout na certifikát, který potvrzuje, že pouštěná hudba nespadá pod organizace pro autorská práva kdekoli na světě; ten máme vytištěný pro případnou kontrolu.
No a co je hlavní, lidem i nám se vybraná muzika hodně líbí, hrají nám totiž samí neokoukaní a pohodoví umělci. Některé už jsme si přidali i do svých osobních playlistů.
A co vy, vnímáte hudbu při nakupování? Je pro vás důležitá? Jak ji řešíte ve vlastní provozovně? Budeme rádi za vaše postřehy.